NIKO KLANŠEK: »DRUŽENJE, POVEZOVANJE JE KLJUČNO ZA RAZVOJ IDEJ.«

Kdor pozna Nika Klanška, je najbrž njegova prva asociacija ob te imenu Kickstarter. Platforma, ki ti pomaga zbrati sredstva za zagon tvoje ideje. Niko im za seboj že dva uspešni lastni kampanji na Kickstarterju, v Sloveniji pa je pomagal več kot 40 uspešnim projektov, ki so na tak način zbirala sredstva. Je prava enciklopedija Kickstarterja in dobre kampanje na njem. Niko je bil gost 6. podjetniškega Meet up-a Zasavje, ki je potekalo v Zagorju. To priložnost smo izkoristili za krajši intervju z njim.

 

Tvoj elavator pitch – kako se predstaviš?

Sem Niko Klanšek. Zaradi košarke sem pri 18 letih odšel v ZDA, kjer sem ostal 10 let. Svoj prvi posel sem začel s svojo mamo, ko sva štiri leta izdelovala smoothije, nato sva ga prodala. Takrat sem si vzel prosto leto. Nato sem se lotil projekta FlyKly z električnimi kolesi, vmes dvakrat uspešno zbral sredstva na Kickstarterju za FlyKly. Prodal sem tudi to firmo in si vzel prosto leto. V tem letu sem treniral maraton in pretekel newyorškega, sedaj treniram za pariškega.

 

Vse to pri koliko letih?

Triintridesetih.

 

Ključni vidiki projekta Ključ in tudi podjetništva so – moto oz. vizija, mreženje, izobraževanja/usposabljanja, izzivi.

Moj moto je – pomagati ljudem, druženje in skupnost, rad uživam, rad razvijam nove ideje in spreminjam stvari, usmerjen sem v prihodnost.

Mreženje je zelo pomembno, vse se zgodi zaradi mreženja. Če misliš, da lahko sam vse narediš, potem temu sigurno ne bo tako in se boš kmalu naučil, da to ni res. Druženje, povezovanje je ključno. Če imaš idejo, jo je potrebno deliti, ker ti jo bodo ljudje pomagali izoblikovati in narediti še boljšo.

Izobražujem se ves čas, berem, gledam, opazujem, se učim od drugih, imam svoje mentorje. V tem prostem letu sem naredil še Harvard Bussiness School, tako da sem sedaj tudi alumni Harvarda.

Izzive rabim. Če pogledava ta maraton. Do sedaj nisem veliko tekel, igral sem košarko, tako da mi je bil izziv, ali lahko pretečem 42 km v New Yorku. In sem zmogel, sedaj sledi še pariški. Izzivi so zelo pomembni, meni je pomemben cilj na koncu. Ko se npr. s kom pogovarjam, zakaj teče in mi nekdo reče, da rad teče, vendar pa maratona ne bi pretekel, pri meni je ravno obratno. Jaz potrebujem cilj na koncu (pretečen maraton), zato da lahko potem vsak dan tečem.

 

Že kot zelo mlad si odšel v ZDA. Kako te je ta selitev (pre)oblikovala? Česa bi se lahko mi naučili od Američanov? Česa pa oni od nas?

Svoje odraslo življenje sem preživel v ZDA, v New Yorku in seveda me je to oblikovala. Ne morem reči, da sem se spremenil, ker ne vem, kak bi postal, če bi ostal v Sloveniji. Vsekakor sem se veliko naučil, dobil sem širino, imam mnogo prijateljev od povsod, gledam stvari na drugačen način. Največja razlika je, kako tam gledajo na stvari – vse je možno, vse se da, vse se gleda na veliko. Ko sem tam, dobim veliko novih idej, veliko se pogovarjamo o idejah, razvijamo, dobim navdih in motivacijo.

Tudi v Sloveniji imamo zelo uspešne zgodbe. Kar pa bi se lahko naučili od Američanov je, ravno to, kar sem navedel, gledati širše in da se vse da.

 

Imaš svojo izkušnjo s Kickstarterjem ter pomagal si drugim pri njihovih kampanjah. Kaka je bila tvoja vloga v teh procesih? Kaj te je Kickstarter naučil?

Pomagal sem že več kot 40 uspešnim Kickstarter projektom. Moja vloga je, da organiziramo s skupnostjo Slovevenia crowdfunding meet ups in na teh srečanjih si podajamo izkušnje o tem, kar deluje in kaj ne na Kickstarterju. Zato smo v Sloveniji pri tem zelo uspešni, saj imamo 55 % uspešnost naših projektov, povprečna uspešnost je 35 %. Ravno ta skupnost naredi to razliko.

 

Mala šola Kickstarterja v 4 ključnih točkah? Kaj moraš vedeti, ko se tega lotiš?

Na Kickstarterju lahko dobiš 4 stvari. Lahko testiraš trg, dobiš povratne informacije, da lahko popraviš produkt preden greš z njim v proizvodnjo, ga dodelaš, da nastane tak, kot ga želijo stranke, tretja točka ja začetniški kapital, četrta pa je skupnost, da okrog sebe zbereš skupnost, ki ti zaupa, te podpira, so ti dali denar. Če si ti naredil dober produkt in če si s podporniki dobro komuniciral, bodo za vedno tvoji podporniki tudi ostali.

 

Večina ljudi naredi napako, ko misli, da če ima dober produkt in dober video, da je to vse, kar potrebujejo za uspeh na Kickstarterju. To ni res. Potrebno je veliko promocije, sam moraš pripeljati ogromno prometa na ogled tvojega produkta. Razmerje je 70 % proti 30 %, 70 % denarja, je rezultat tvojega dela in ljudi, ki si jih ti pripeljal, le 30 % je naključnih obiskovalcev oz. podpornikov. Več promocije, pomeni tudi več prometa. Zato je pomembno, da že pred začetkom kampanje narediš okrog sebe skupnost podpornikov, ki komaj čakajo, da te lahko podprejo.

 

Kaj trenutno še počneš, razen da tečeš?

Pomagam in svetujem pri Delu start up studiu, kjer lahko start up-i kandidirajo za sredstva do višine 50 tisoč eurov. Tečem maraton in razmišljam o novih idejah.

 

Ko sem nabirala material za ta intervju, sem v zapisih o tebi zasledila, da tečeš, surfaš, jogiraš in gojiš tropsko sadje. Kako se tako zaposlen mladenič organizira, da zmore vse to & da se ne zasiti? Ali se tudi in takrat firmo prodaš?

S tem sem se v zadnjem letu veliko ukvarjal, odkar sem prodal FlyKly. Kako ohraniti to strast do tega, kar trenutno počneš, kako ves čas vzporedno držati ali peljati vizijo in cilje tistega, kar počneš in vizijo in cilje tistega, kar si ti kot oseba. Če se tu naredi razmik, potem moraš ugotoviti, ali je se je spremenilo delo ali se spremenil ti in to spet povezati. Če tega ne moreš povezati, potem je čas za korak naprej. Tako je bilo tudi s FlyKly, ko moja vizija ni bila več povezana z vizijo podjetja.

 

Kak je potem tvoj popoln odklop, ko ga rabiš, če ga?

To počnem vsak dan po malo. Tek mi pomaga, surfanje tudi, pa da pogledam kak film. Vsak dan se najde kaka super stvar.

 

Niko, hvala za tvoj čas in sodelovanje. Bil si del dobrih zgodb, ki jih objavljamo v okviru projekta Ključ, v katerih gostimo mlade uspešne podjetnike.